Tåbukki Åndz - Zweden 2012

Zaterdag 14 juli ... viv naar Zweden

De dag begon voor ons vandaag vroeg, zeer vroeg. Omdat we toch een hele reis moesten maken vandaag en niet té laat wilden arriveren in Zweden, hadden we besloten om reeds om 4 uur onze reis aan te vatten. De koffers waren gisteravond al allemaal geladen zodat nu enkel nog de ‘handbagage’ en wijzelf in de Vivaro ‘geladen’ moesten worden. En aangezien dat vrij vlot ging (maar niet iedereen het vroege uur haalde) was het ongeveer kwart na vier toen we wegreden. In tegenstelling tot de verwachtingen op dit vroege uur bleek iedereen vrij alert en wakker en de stemming zat er dus al meteen in. Naargelang we echter vorderden (in Nederland was amper verkeer op de weg en toen we tussen Enschede en Osnabrück de grens passeerden, hebben nog maar weinigen van ons dit met eigen ogen aanschouwd. Alleen de jongens zouden vooral heel de dag wakker blijven.
Na een lekker ontbijtje met croissants ergens achter Bremen konden we weer verder en ondanks het op de A1 duidelijk drukker en drukker werd, viel alles op de weg zo goed mee dat we reeds op het middaguur in Puttgarden arriveerden. Hier kochten we onze tickets voor de boot zowel naar Rødby als die van onze tweede boot naar Helsingborg. En hoewel alles vrij vlot verliep, duurde het uiteindelijk toch nog ruim drie kwartier voor we konden inschepen. Helaas kregen we op de boot onze eerste regen van de dag, maar het viel al bij al toch nog mee zodat we het grootste gedeelte van de tocht buiten konden zitten.

Na aankomst in Rødby was het intussen twee uur geweest en wachtte ons de tocht naar Helsingør doorheen Denemarken. Ook deze verliep vlot hoewel we onderweg een zeer serieuze onweersbui op ons dak kregen waardoor de weg af en toe op een rivier leek. In Helsingør zagen we Zweden reeds zeer kort bij en moesten we enkel nog de overzetboot over om een twintigtal minuutjes later effectief in Zweden te arriveren. Hier duurde het wachten voor we konden inschepen amper vijf minuten zodat we al bij al maar een kleine drie kwartier nodig hadden voor heel de overzet.
Maar intussen was het al vier uur geweest en moesten we nog enkele honderden kilometers over de zacht glooiende maar goed onderhouden Zweedse wegen afleggen. Ook hier kregen we een paar keer serieuze onweersbuien over ons heen en prezen we ons gelukkig dat onze Vivaro nog uitgerust was met nieuwe winterbanden die het water goed opzij gezet kregen..

Doordat we niet meteen de kortste weg namen duurde deze rit toch nog heel wat uurtjes (intussen moesten we ook nog eens tanken en vooral onze eerste Zweedse supermarkt onveilig maken) zodat het uiteindelijk ruim 20 uur was voor we op onze plaats van bestemming aankwamen: Hooks Herrgards in Hok, Vaggeryd (ongeveer 30 kilometer onder Jönköping). Maar eenmaal in ons huisje aangekomen was de lange reistijd heel snel vergeten want ook dit jaar werden we weer getrakteerd op een zeer luxueus huisje met een schitterend uitzicht op een meertje.
Dit kan alweer niet meer stuk. Nu maar hopen dat we deze week ook enkele droge dagen krijgen !