Tåbukki Åndz - Schotland 2014

Vrijdag 25 en zaterdag 26 juli ... vervroegd vertrek

Hoewel we traditioneel van zaterdag tot zaterdag op vakantie gaan (hoewel, traditioneel is dit niet echt want vorig jaar zijn we ook al op vrijdag vertrokken), was het ook dit jaar weer een dag vroeger dat we onze reis hebben aangevat. Dit had allemaal te maken met het feit dat we met de boot naar Schotland zouden gaan (althans voor een groot deel toch) en aangezien het een lange boottocht zou worden, vertrok die dus op vrijdag.
Om ruim op tijd te zijn in IJmuiden (want daar vertrok de boot die we via DFDS hadden gereserveerd), verzamelden we om 13.00 uur in Hamont om een kwartier later ons nieuw avontuur te kunnen aanvatten. De tocht doorheen Nederland over de A2 en A9 verliep vrij voorspoedig zodat we ruim op tijd konden aanschuiven aan de grote ferry die al klaar lag. Rond vijf uur begon het laden en tegen half zes hadden we onze hutten reeds ingepalmd op de boot. Aangezien hier weinig te beleven viel, zijn we de boot gaan verkennen om uiteindelijk op het achterdek een plaatsje te vinden waar we het een aantal uren zouden uithouden en ons meegebrachte eten rustig konden nuttigen. De zee was behoorlijk kalm en behalve een spatje regen af en toe, viel het weer ook best mee. Tegen zonsondergang begaven we ons naar de voorsteven van het schip om daar het prachtige spektakel van de zonsondergang mee te maken, alsof de ‘papa der bruistabletten’ zo in de zee opging.

Omdat het toch wat fris werd daarna op de voorsteven, zijn we terug binnen gegaan om na een (veel te duur) drankje stilaan onze britsen op te zoeken op dek 2 (onder de waterlijn). Het monotone ronken van de enorme scheepsmotor(en) kreeg ons vlug in een niet al te diepe maar voldoende verkwikkende slaap zodat we ’s anderdaags voldoende uitgeslapen terug het achterdek konden opzoeken. Buiten bleek het behoorlijk nevelig te zijn, maar de zon was sterk genoeg om die nevel binnen een half uur op te lossen zodat we onder een heerlijk zonnetje ons ontbijt konden eten en konden vaststellen dat de zee nu zo vlak als een spiegel was geworden. In al deze rust en kalmte voeren we de haven van Newcastle binnen waar we rond negen uur plaatselijke tijd (we moesten even wennen, want op onze horloges was het intussen al tien uur geworden), van boord konden rijden.

De eerste aanpassing was uiteraard dat we vanaf nu steeds links moesten rijden. Daarnaast viel ons echter op dat er heel wat verkeer op de baan was en dat zou de hele dag zo duren.
We kozen ervoor om niet de meest voor de hand liggende weg naar onze plaats van bestemming te kiezen, maar de kustweg te nemen. Dit bleek een zeer gevarieerde weg te zijn met vaak hele mooie vergezichten op de zee en het omliggende landschap. De andere kant van de medaille was echter dat we steeds van dorpje naar dorpje reden en daardoor in afstand niet heel veel opschoten.
Het weer was echter goed en het moreel nog beter, dus eigenlijk was er niets dat ons kon deren. Rond Edinburgh was het uitzonderlijk druk zodat we even in de file stonden en daarna kozen voor een tocht dwars door de stad om verdere files te vermijden. Deze opzet lukte, maar had ook de nodige vertraging zodat het uiteindelijk half vier plaatselijke tijd was geworden voor we uiteindelijk Anstruther binnen reden. In tegenstelling tot wat we hadden verwacht, was het ook hier nog steeds druk en kregen we nog steeds geen echt ‘Schotland gevoel’.

Ons huisje bleek ook niet helemaal vrij te liggen maar gewoon een rijtjeshuis in een drukke straat te zijn. Gelukkig was er binnen voldoende ruimte en viel na wat zoekwerk alles nog wel mee en hadden we ons tegen het avondeten (heerlijke spaghetti gemaakt door de jongens) al behoorlijk gesetteld.
De avond gebruikten we om eens een wandeling te maken door het stadje aan de zee waar het nu volop eb geworden was en de boten in de plaatselijke haven als gevolg hiervan helemaal in het slijk lagen …
Al bij al was het een leuke dag met als enige domper voor iedereen … dat er geen internet in het huisje is. Hoe gaan we dat een week volhouden ?


25/07 - 27/07 - 28/07 - 29/07 - 30/07 - 31/07 - 1/08 - 2/08

G